-

Hva kan en bekymring være?

Mange av oss, enten vi er foreldre, naboer, venner eller kanskje vi jobber med barn og unge, kommer i løpet av livet opp i situasjoner der vi ser eller hører noe som får oss til å kjenne bekymring for et barn eller en ungdom i nærmiljøet.

Signalene som gjør oss urolige være høyst ulike, vage, diffuse og vanskelige å tyde.  Da er det lett å kjenne på egen usikkerhet: Har jeg observert rett? Kan jeg risikere å lage «en sak» ut av en bagatell? Bør jeg dele uroen min med andre? JA!

Du er første skritt på vegen mot en løsning! I BTI-veilederen finner du fremgangsmetoden.

I nedtrekksmenyen under kan du lese litt om ulike bekymringer.

NB! Dersom vi har mistanke om vold eller overgrep, skal vi kontakte barnevernstjenesten direkte!

Levekårsutfordringer refererer til de utfordringene folk kan møte i hverdagen som påvirker deres livskvalitet og velferd. Disse utfordringene kan være økonomiske, sosiale, helsemessige eller knyttet til andre aspekter som påvirker en persons evne til å leve et godt liv. Levekår er et bredt begrep som inkluderer både materielle og immaterielle faktorer.

Her er noen av de viktigste levekårsutfordringene:

  1. Økonomiske utfordringer: Mange mennesker står overfor problemer som lav inntekt, arbeidsledighet, eller økonomisk usikkerhet. Dette kan føre til vanskeligheter med å dekke grunnleggende behov som bolig, mat og helse.

  2. Helseproblemer: Dårlig helse, både fysisk og psykisk, kan skape store levekårsutfordringer. Mennesker med kroniske sykdommer, funksjonshemninger eller psykiske lidelser kan ha vanskeligere for å delta i arbeidslivet eller andre samfunnsliv.

  3. Utdanning og kompetanse: Manglende tilgang til utdanning og opplæring kan gjøre det vanskelig å få en stabil jobb og økonomisk trygghet. Utdanningsnivået har en stor betydning for levekår, da det påvirker mulighetene på arbeidsmarkedet.

  4. Bosted og boligforhold: Dårlige boligforhold, som trange eller usikre boliger, kan føre til både fysiske og psykiske helseproblemer. Uten tilstrekkelig og trygg bolig kan det være vanskelig å leve et stabilt liv.

  5. Sosial isolasjon: Mangel på sosial støtte, venner eller nettverk kan føre til ensomhet og psykisk stress. Sosial isolasjon kan være spesielt vanskelig for eldre eller personer som har hatt negative livserfaringer.

  6. Diskriminering og marginalisering: Personer som er utsatt for diskriminering på grunn av kjønn, etnisitet, funksjonshemning, seksuell legning eller andre faktorer kan oppleve levekårsutfordringer som hindrer dem i å få tilgang til de samme mulighetene som andre.

  7. Miljøfaktorer: Levekårene kan også påvirkes av nærmiljøet, som forurensning, kriminalitet eller tilgang til trygge og grønne områder. Dårlige levekår i nærmiljøet kan gjøre det vanskelig å opprettholde god helse og trivsel.

Levekårsutfordringer er komplekse og sammensatte, og ofte henger flere faktorer sammen. For eksempel kan økonomiske utfordringer føre til helseproblemer, og mangel på utdanning kan igjen føre til dårligere økonomisk situasjon. Samfunnets rolle i å redusere levekårsutfordringer er viktig, gjennom tiltak som sosial støtte, bedre arbeidsmuligheter, utdanning og helsevesen.

 

 

Bekymringer knyttet til barnehage- og skolemiljøer for barn og unge kan være mange, og de kan påvirke både deres psykiske og fysiske helse, samt deres generelle utvikling. Et godt miljø i barnehagen og på skolen er avgjørende for barnas trivsel, læring og sosial utvikling. Her er noen vanlige bekymringer:

1. Mobbing og psykisk helse

En av de største bekymringene for barnehage- og skolemiljøet er mobbing. Når barn eller unge blir mobbet, enten fysisk eller psykisk, kan det føre til alvorlige konsekvenser for deres mentale helse. Langvarig mobbing kan føre til lav selvtillit, angst, depresjon, og i verste fall alvorlige selvmordstanker. Å oppleve mobbing i tidlig alder kan også påvirke barnas forhold til andre mennesker og deres generelle utvikling.

2. Mangel på sosial inkludering

En bekymring er at noen barn kan føle seg utelatt eller ensomme, enten på grunn av manglende venner, sosial ekskludering eller vanskeligheter med å tilpasse seg gruppen. Dette kan være en utfordring i både barnehagen og skolen. Sosialt samspill er viktig for barnas utvikling av empati, kommunikasjonsevner og selvtillit. Når barn ikke føler at de har et trygt sosialt nettverk, kan det føre til emosjonelle problemer.

3. Læringsmiljø og tilrettelegging

Et annet problem kan være manglende tilrettelegging for barn med spesielle behov, enten det gjelder læringsvansker, funksjonsnedsettelser eller språklige utfordringer. Hvis skolen eller barnehagen ikke kan tilpasse undervisningen eller aktivitetsnivået for å imøtekomme disse behovene, kan det føre til at barn føler seg frustrerte eller utelatte. En manglende individuell tilnærming kan hindre barna i å nå sitt potensial.

4. Stress og høye prestasjonskrav

I både barnehage og skole kan det oppstå bekymringer om at barn og unge blir utsatt for for mye stress, enten på grunn av høye prestasjonskrav eller et press om å prestere på bestemte områder, som for eksempel karakterer eller atferd. For små barn kan det også være et press om å være «perfekte» i ulike aktiviteter. Dette kan føre til utbrenthet eller angst, spesielt hvis barna føler at de ikke møter de forventningene de møter.

5. Fysisk og psykisk helse

Skole- og barnehagemiljøet kan også påvirke barnas fysiske helse. Dårlige skolebygg, dårlig inneklima, eller mangel på fysisk aktivitet i løpet av skoledagen kan ha negative effekter på barns helse. I tillegg kan psykiske helseutfordringer, som stress eller angst, føre til fysiske symptomer, som hodepine eller magesmerter, som igjen kan påvirke barns evne til å delta i undervisning og aktiviteter.

6. Dårlig kommunikasjon og samarbeid mellom hjem og skole

En annen bekymring kan være mangelen på et godt samarbeid mellom foreldrene og skolen. Hvis det ikke er god kommunikasjon, kan barnas utfordringer bli oversett, og løsninger på problemer kan bli forsinket. Dette kan føre til frustrasjon og en følelse av at barnet ikke blir sett eller hørt. Det er viktig at både lærere og foreldre jobber sammen for å støtte barnas utvikling.

7. Kulturell mangfold og inkludering

I skoler og barnehager som har elever fra ulike kulturelle bakgrunner, kan det oppstå utfordringer knyttet til integrering og inkludering. Hvis barn føler at deres kulturelle identitet ikke blir anerkjent eller respektert, kan det føre til at de føler seg marginaliserte. Kulturelle misforståelser kan også skape spenning eller isolasjon.

8. Digitale utfordringer og skjermbruk

I dagens samfunn er det også bekymringer rundt barn og unges bruk av digitale medier. Langvarig skjermtid kan påvirke barnas søvn, psykiske helse og evne til å sosialisere ansikt til ansikt. Digital mobbing er også et voksende problem, ettersom barn og unge kan være utsatt for trakassering eller uønsket innhold på internett og i sosiale medier.

9. Mangel på trygghet og stabilitet

I tilfeller hvor barn kommer fra hjem med ustabile forhold, som for eksempel økonomiske problemer, skilsmisse, vold eller rusproblemer, kan barnehage- og skolemiljøene bli ekstra viktige steder for å oppnå trygghet og stabilitet. En bekymring kan være at barn som har slike utfordringer, ikke får den nødvendige støtten eller omsorgen de trenger i utdanningssystemet.

For å håndtere disse bekymringene er det viktig med et støttende og inkluderende miljø både hjemme og på skolen. Skoler og barnehager bør være trygge steder der barna kan utvikle seg, både sosialt og faglig, samtidig som de får støtte ved behov. Dette krever et tett samarbeid mellom lærere, foreldre, helsesøstre og andre fagfolk som kan hjelpe til med å adressere bekymringer før de utvikler seg til større problemer.

Bekymringer rundt omsorgen for barn og unge kan være mangfoldige, da omsorg er et bredt begrep som omfatter både fysiske, emosjonelle og psykiske behov. God omsorg er essensiell for barnas utvikling, trivsel og sikkerhet. Hvis omsorgen ikke er tilstrekkelig eller feilaktig, kan det ha alvorlige konsekvenser for barnas helse og velvære på både kort og lang sikt.

Her er noen vanlige bekymringer knyttet til omsorgen for barn og unge:

1. Mangel på trygghet og stabilitet

En av de største bekymringene rundt omsorg er at barn og unge ikke får den nødvendige tryggheten og stabiliteten i sitt hjem eller nærmiljø. Dette kan skyldes ulike faktorer, som ustabile hjemforhold, foreldres rusproblemer, vold i hjemmet, eller psykiske helseproblemer hos omsorgspersonene. Barn som vokser opp i utrygge eller ustabile forhold kan utvikle emosjonelle og psykiske problemer, som angst, depresjon og atferdsproblemer.

2. Fysisk omsorg og grunnleggende behov

Omsorg omfatter også barnas fysiske behov, som mat, klær, bolig og medisinsk behandling. En bekymring kan være at barna ikke får nok ernæring, tilgang til helsetjenester eller et trygt sted å bo. Barn som ikke får tilstrekkelig fysisk omsorg, kan utvikle helseproblemer og få dårlig utvikling både fysisk og mentalt. Manglende tilrettelegging for fysisk velvære kan også føre til problemer på skolen, som lav energi og konsentrasjonsvansker.

3. Psykisk helse og emosjonell støtte

En annen viktig bekymring er at barn og unge ikke får tilstrekkelig emosjonell støtte og omsorg. Barn trenger voksne som kan gi dem trygghet, kjærlighet og forståelse for å utvikle sunne emosjonelle ferdigheter. Mangel på emosjonell støtte kan føre til at barn utvikler problemer med selvtillit, tilknytning, empati, og relasjoner senere i livet. Psykisk helse er også en stor bekymring, spesielt i en tid hvor barn og unge kan oppleve press fra skole, venner og samfunnet. Uten god emosjonell støtte kan barn utvikle psykiske helseutfordringer som angst, depresjon og stress.

4. Overbeskyttelse vs. mangel på grenser

En bekymring kan også være hvordan foreldrene setter grenser for barna. Overbeskyttelse, der barn ikke får lov til å ta risiko eller lære av egne feil, kan føre til at barna utvikler lav selvtillit, manglende ansvarsfølelse, og dårlig mestringsevne. På den andre siden kan mangel på grenser og struktur også føre til problemer. Barn trenger å lære hva som er akseptabelt og hva som ikke er det, for å utvikle disiplin og forståelse for rett og galt.

5. Manglende sosial støtte og fellesskap

Barn og unge trenger et sosialt nettverk for å utvikle sosiale ferdigheter, bygge vennskap og føle seg akseptert. En bekymring kan være at barna ikke får tilstrekkelig sosial støtte – enten fra familiemedlemmer eller gjennom vennskap. Barn som føler seg isolert eller utenfor, kan utvikle problemer med ensomhet, lav selvtillit, og kan ha vanskeligheter med å knytte relasjoner senere i livet. Sosial støtte er også viktig for å forebygge og håndtere stress og psykiske helseutfordringer.

6. Utdanning og intellektuell utvikling

Skole og utdanning er en viktig del av omsorgen for barn og unge. Hvis barn ikke får tilstrekkelig støtte i skolen, enten på grunn av mangel på ressurser, dårlige undervisningsmetoder, eller at de ikke har den nødvendige støtten hjemme, kan det føre til problemer med læring og utvikling. Dette kan føre til lavere akademisk prestasjon, dårlige selvtillit og muligheter i framtiden. Bekymringer rundt omsorg kan derfor også omfatte manglende tilgang til utdanning eller tilrettelagt støtte for barn med spesielle behov.

7. Barn som pårørende

En bekymring rundt omsorg kan også være at barn påtar seg ansvar som pårørende, for eksempel ved å ta vare på en syk forelder eller et familiemedlem. Dette kan legge et unødvendig stort press på barnet, som kan føle seg ansvarlig for å ta vare på andre på bekostning av sin egen utvikling og trivsel. Slike situasjoner kan føre til emosjonelle og fysiske helseproblemer, da barnet kan ha vanskeligheter med å balansere sitt eget behov for omsorg med omsorgen de gir til andre.

8. Misbruk og omsorgssvikt

Misbruk og omsorgssvikt er en alvorlig bekymring som kan innebære fysisk vold, psykisk vold, seksuelt misbruk eller alvorlig forsømmelse. Barn som opplever omsorgssvikt, kan få alvorlige konsekvenser for sin emosjonelle, fysiske og psykiske helse. De kan utvikle vansker med å stole på andre mennesker, problemer med å uttrykke følelser, og kan ha utfordringer med å utvikle sunne relasjoner i voksenlivet. Barn som lever under slike forhold, har også høyere risiko for å utvikle psykiske helseproblemer som angst, depresjon, eller rusproblemer.

9. Manglende tilgang til ressurser

En bekymring kan være at barn og unge ikke får tilgang til nødvendige ressurser, enten det er helsehjelp, rådgivning, fritidsaktiviteter, eller ekstra støtte i skolen. Manglende ressurser kan føre til at barn ikke får muligheten til å utvikle sine ferdigheter eller få nødvendig hjelp når de møter utfordringer. Dette kan føre til at de ikke får fullt utløp for sitt potensial og utvikler problemer på lang sikt.

Familielivet består av store og små hendelser som kan gjøre barn til pårørende på ulike måter. Noen barn opplever at det skjer noe akutt med mamma, pappa eller søsken – en eller flere ganger i løpet av oppveksten. For andre er det å være pårørende en del av hverdagen.

Det er vanligst å tenke på barn som pårørende når foreldre eller søsken er syke, som følge av psykisk sykdom, fysisk sykdom eller en skade. Men, det finnes også mange andre årsaker til at barn opplever at hverdagen blir vanskelig og de kan kalles pårørende. Det er for eksempel mange barn i Norge som opplever at foreldre misbruker alkohol eller andre rusmidler. Barn er også pårørende når noen av de nærmeste dør. Andre barn opplever belastninger i hverdagen ved samlivsbrudd, eller når foreldrene er fattige. Flere barn enn vi tror opplever også å være vitne til vold i familien. Noen har også en forelder som sitter i fengsel. ​​​

De fleste barn som er pårørende blir godt ivaretatt og klarer seg bra. Likevel er det noen som kan utvikle egne problemer. Dette er problemer som kan melde seg i oppveksten, eller de kan bli synlige når barna blir voksne. Det å være pårørende kan bidra til at barn opplever angst, depresjoner, atferdsvansker, konsentrasjonsvansker eller frafall fra skole og utdanning.

Ingen kan med sikkerhet si at et barn vil utvikle egne problem, men vi vet at det å være pårørende kan føre til vansker. Vi vet også at dersom barn blir utsatt for flere belastninger samtidig, så øker det sannsynligheten for at barnet utvikler egne problem.

Det er ikke alltid like enkelt å vite om ens eget barn er pårørende. Alle er vi ulike, og alle barn og familier er unike. Disse tre spørsmålene kan kanskje hjelpe deg med å finne ut av om dine barn kan regnes som pårørende:

  1. Hvilken relasjon har barnet til den det gjelder? Gjelder det nær eller fjern familie? Har de mye kontakt? Gjelder det noen som betyr mye for barnet?
  2. Hvordan er barnet påvirket av det som skjer? Har barnet sett eller opplevd noe? Endres de vanlige rutinene? Har hverdagen endret seg?
  3. Hvilke belastninger er barnet utsatt for? Har barnet opplevd noe du tror kan være vanskelig? Har barnet vist reaksjoner du trur handler om å være pårørende?

Dersom det er vanskelig å svara på spørsmålene, kan det være nyttig å tenke på hva barnet selv ville svart. Noen ganger får du først svar når du spør barnet.

 

Les mer om barn som pårørende på:https://helsenorge.no/psykisk-helse/barn-og-unges-psykiske-helse/nar-barn-blir-parorende

http://www.parorendesenteret.no/tips-r%c3%a5d/barn-unge

http://veiledningssenter.no/p%C3%A5r%C3%B8rende-informasjon

Bekymring rundt vold i nære relasjoner er en alvorlig og viktig problemstilling som kan ha store konsekvenser for både de direkte involverte og deres omgivelser. Vold i nære relasjoner refererer til fysisk, psykisk eller seksuell vold som finner sted mellom personer som har et nært, ofte intimt, forhold – for eksempel mellom partnere, foreldre og barn, eller mellom andre familiemedlemmer.

Her er noen sentrale bekymringer rundt vold i nære relasjoner:

1. Skader på fysisk og psykisk helse

Vold, enten den er fysisk eller psykisk, kan føre til alvorlige skader på både kropp og sinn. De som utsettes for vold kan få fysiske skader som blåmerker, brudd eller verre, og dette kan føre til langvarige helseproblemer. I tillegg kan volden ha en stor påvirkning på den psykiske helsen til offeret, med økt risiko for angst, depresjon, posttraumatisk stress (PTSD), lav selvtillit og i verste fall selvmordstanker. Psykisk vold kan være vanskelig å oppdage, men likevel like skadelig som fysisk vold.

2. Frykt og kontroll

En viktig bekymring er at ofrene for vold i nære relasjoner ofte lever i konstant frykt og usikkerhet. Overgriperen kan bruke trusler, manipulasjon og kontroll for å skape en situasjon der offeret føler at de ikke har noen fluktmuligheter. Dette kan føre til en følelse av hjelpeløshet og en manglende evne til å ta beslutninger på egenhånd. Frykten for konsekvensene ved å forlate eller motsette seg overgriperen kan hindre offeret fra å søke hjelp eller komme seg ut av situasjonen.

3. Voldens innvirkning på barn og unge

Barn som vokser opp i hjem med vold, kan få varige psykiske og fysiske konsekvenser. De kan bli direkte utsatt for vold, eller de kan være vitner til volden. Begge situasjonene kan ha alvorlige konsekvenser for barnas utvikling. Barn kan utvikle psykiske helseproblemer, som angst, depresjon, og atferdsproblemer. De kan også ha vansker med å utvikle sunne relasjoner som voksne, ettersom de ofte lærer voldelige måter å håndtere konflikter på. Vold i nære relasjoner kan også øke risikoen for at de senere i livet enten selv blir utsatt for vold, eller blir utøvere av vold.

4. Isolasjon og manglende støtte

Ofre for vold i nære relasjoner blir ofte isolert fra omverdenen. Overgriperen kan kontrollere hvem offeret har kontakt med, og hindre dem fra å opprettholde vennskap, familiære bånd eller arbeid. Denne isolasjonen kan gjøre det svært vanskelig for offeret å få hjelp. Mange opplever også skam og skyldfølelse, og føler at de ikke kan snakke om det de opplever. Dette kan føre til at volden pågår over lang tid uten at noen utenforstående får vite om det.

5. Skam og skyldfølelse hos offeret

En vanlig bekymring i tilfeller av vold i nære relasjoner er at offeret ofte føler skam og skyld for det som skjer, selv om de er offer for handlingene. Overgriperen kan manipulere offeret til å tro at de har «fortjent» volden, eller at det er deres egen feil at situasjonen har oppstått. Dette kan føre til at offeret ikke søker hjelp, fordi de tror at de ikke har rett til å bli behandlet bedre, eller at ingen vil tro på dem.

6. Manglende kunnskap om hjelpetjenester

En annen bekymring kan være at ofre for vold ikke er klar over hvilke hjelpetjenester som finnes, eller at de ikke føler at de kan stole på systemet. Dette kan være spesielt vanskelig for personer som er i et isolert forhold eller i et samfunn der det er stigmatisering rundt vold i nære relasjoner. Mange ofre har ikke tilgang til nødvendige ressurser, som trygge steder å bo, rådgivning eller juridisk hjelp, og kan føle at de ikke har noen vei ut av situasjonen.

7. Voldens langvarige konsekvenser på relasjoner

Vold i nære relasjoner kan skade forholdet mellom de involverte permanent, og etterlater langvarige arr på både fysisk og emosjonelt plan. Selv om offeret forsøker å forlate den voldelige relasjonen, kan de oppleve vanskeligheter med å gjenoppbygge tilliten til andre mennesker, eller de kan være redd for å gå inn i nye relasjoner. I tilfeller der volden har pågått i lang tid, kan offeret ha vanskelig for å forstå at de fortjener å bli behandlet med respekt og verdighet i framtidige forhold.

8. Juridiske og rettslige utfordringer

Etter å ha meldt fra om volden, kan ofre oppleve utfordringer med å få rettferdig behandling i rettssystemet. Dette kan omfatte vanskeligheter med å bevise volden, frykt for hevn fra overgriperen, eller at rettsprosesser kan være langvarige og traumatiserende. Ofte er det behov for beskyttelse gjennom besøksforbud, skilsmisser eller barnefordeling, og det kan være en bekymring for at rettssystemet ikke gir tilstrekkelig beskyttelse for offeret.

9. Voldens normalisering

I enkelte kulturer og familier kan vold i nære relasjoner bli normalisert eller bagatellisert. Hvis barn vokser opp med at vold er en akseptabel måte å løse konflikter på, kan de bære med seg denne oppfatningen videre i livet, og kanskje gjenta volden i sine egne relasjoner. Derfor er det viktig å bryte denne sirkelen og gi unge mennesker kunnskap om sunne, respektfulle relasjoner.

Bekymringer rundt psykisk helse og/eller rusbruk hos barn og unge er svært alvorlige og kan ha langvarige konsekvenser for både deres utvikling og livskvalitet. Begge disse områdene påvirker den fysiske, psykiske og sosiale helsen til unge mennesker, og kan føre til utfordringer i deres daglige liv, relasjoner og fremtidige muligheter. Her er noen vanlige bekymringer relatert til psykisk helse og rusbruk blant barn og unge:

1. Psykisk helse:

Bekymringer knyttet til psykisk helse hos barn og unge kan manifestere seg på mange måter, og det er viktig å være oppmerksom på tidlige tegn for å kunne hjelpe før problemene blir større.

a. Angst og depresjon:

En vanlig bekymring er at barn og unge utvikler angst, depresjon eller andre psykiske helseproblemer. De kan oppleve følelser som overveldende tristhet, håpløshet, eller engstelse. Symptomer som endringer i søvnvaner, dårlig matlyst, sosial isolasjon, irritabilitet, eller mangel på interesse for tidligere gøye aktiviteter kan være tegn på psykiske helseproblemer som angst eller depresjon. I unge mennesker kan angst og depresjon føre til at de unngår skole, sosiale aktiviteter, og kan ha problemer med å fokusere eller gjøre det bra i skolearbeid.

b. Selvskading og selvmordstanker:

En annen alvorlig bekymring er at barn og unge kan begynne med selvskading som en måte å håndtere psykiske utfordringer på, som angst eller depresjon. I verste fall kan psykiske helseproblemer føre til selvmordstanker eller forsøk på å ta sitt eget liv. Dette er en ekstremt alvorlig situasjon som krever øyeblikkelig profesjonell hjelp.

c. Spiseforstyrrelser:

Spiseforstyrrelser som anoreksi, bulimi eller overspisingsforstyrrelse er også en vanlig bekymring. Unge mennesker, spesielt jenter, kan utvikle et usunt forhold til mat og kroppsbilde, ofte på grunn av press om å leve opp til kroppsidealer i samfunnet. Dette kan føre til alvorlige helseproblemer som vekttap, ernæringsmangel, eller organsvikt.

d. Atferdsproblemer og dårlig mestring:

Barn og unge som sliter med psykisk helse kan også ha problemer med å kontrollere atferden sin. Dette kan inkludere utagerende atferd, sinneutbrudd, eller problemer med å følge regler, enten på skolen eller hjemme. Dette kan gjøre det vanskelig for dem å etablere gode relasjoner med venner, familie eller lærere, og kan føre til ytterligere isolasjon og frustrasjon.

2. Rusbruk:

Rusbruk blant barn og unge kan begynne tidlig og være en måte å håndtere psykiske helseproblemer, stress, eller problemer i hjemmet på. Rusmisbruk kan ha svært negative konsekvenser på både den fysiske og psykiske helsen, samt på deres utvikling og fremtidige muligheter.

a. Tidlig eksponering for rusmidler:

En bekymring er at barn og unge kan begynne å eksperimentere med rusmidler som alkohol, tobakk, cannabis eller andre ulovlige rusmidler. Dette skjer ofte i ungdomsårene, når de prøver å finne sin identitet og sosial tilhørighet. Rusbruk kan imidlertid føre til avhengighet, skade på hjerneutviklingen, svekket hukommelse, dårligere skoleprestasjoner og problemer med å etablere gode relasjoner.

b. Avhengighet:

Rusavhengighet hos unge kan være en svært alvorlig bekymring. Når barn eller unge utvikler avhengighet, kan de begynne å prioritere rusmidlene over alt annet, inkludert skole, venner, og familierelasjoner. Avhengighet kan føre til alvorlige fysiske helseskader, som leverskader, hjerteproblemer eller lungesykdommer, samt psykiske problemer som depresjon og angst.

c. Rusbruk som mestringsmekanisme:

Mange unge som sliter med psykiske helseproblemer, kan begynne å bruke rusmidler som en måte å håndtere vanskelige følelser på. Dette kan være en måte å prøve å unngå ubehagelige tanker eller følelser, som angst, depresjon, eller stress. Problemet er at rusmidler kan forverre den psykiske helsen på lang sikt og føre til at ungdommen blir mer isolert eller inaktiv.

d. Påvirkning fra jevnaldrende:

Ungdom er spesielt utsatt for påvirkning fra jevnaldrende. Gruppepress og ønsket om å passe inn kan gjøre det lettere for unge mennesker å begynne med rusmidler, selv om de egentlig ikke er interessert i det selv. Dette kan føre til et sosialt miljø der rusbruk blir normalisert eller sett på som en måte å ha det gøy på, noe som kan få alvorlige konsekvenser på lang sikt.

e. Vold og kriminalitet som følge av rusbruk:

I noen tilfeller kan rusbruk føre til økt risiko for vold, kriminell atferd eller risikoatferd. Unge mennesker som bruker rusmidler, kan bli mer impulsive eller få dårligere dømmekraft, noe som kan føre til farlige situasjoner.

3. Kombinasjon av psykisk helse og rusbruk:

En bekymring kan være at psykiske helseproblemer og rusbruk henger tett sammen, og at en kan forverre den andre. Mange unge som sliter med psykisk helse, som depresjon eller angst, kan bruke rusmidler for å håndtere følelsene sine. Dette kan føre til en ond sirkel, der psykiske helseproblemer og rusmisbruk forsterker hverandre. Behandling for begge problemene samtidig er ofte nødvendig for at ungdommen skal få den hjelpen de trenger for å komme ut av denne sirkelen.

4. Manglende tilgang på hjelp og støtte:

En annen stor bekymring er at unge mennesker ikke alltid har tilgang til riktig hjelp. Enten det er for psykiske helseproblemer eller rusbruk, kan det være vanskelig for ungdom å finne støtte. Det kan være stigma knyttet til å søke hjelp for psykiske helseproblemer, eller unge kan være redd for konsekvensene av å bli tatt med rusbruk. I tillegg kan det være begrenset tilgang til behandlingstilbud, spesielt for ungdom som bor i mindre byer eller distrikter.

En bekymring rundt barn og unges utvikling kan innebære flere forskjellige aspekter, ettersom utvikling ikke bare handler om fysisk vekst, men også om emosjonell, sosial, kognitiv og språklig utvikling. Hvis et barn eller en ungdom ikke utvikler seg på en sunn måte i et eller flere av disse områdene, kan det føre til utfordringer i deres liv på både kort og lang sikt. Her er noen av de vanligste bekymringene knyttet til barn og unges utvikling:

1. Forsinket fysisk utvikling

En bekymring kan være at et barn ikke vokser i henhold til normale aldersrelaterte milepæler. Dette kan inkludere problemer som:

  • Langsom vekst: Hvis barnet ikke vokser eller får tilstrekkelig vektøkning, kan dette være et tegn på underernæring, helseproblemer eller genetiske faktorer.

  • Motoriske ferdigheter: Barn utvikler gradvis motoriske ferdigheter, som å sitte, gå, løpe eller skrive. Forsinkelser i grov- eller finmotorikk kan indikere problemer som kan kreve intervensjon, som fysioterapi eller andre støtteordninger.

2. Språk- og kommunikasjonsvansker

Språkutvikling er en viktig del av et barns generelle utvikling. Hvis et barn har vansker med å utvikle språkferdigheter i riktig alder, kan det føre til både emosjonelle og sosiale utfordringer senere. Bekymringer kan være:

  • Forsinket tale: Et barn som ikke begynner å snakke i en alder der det er vanlig, kan ha språkvansker. Dette kan være et resultat av ulike faktorer som hørselstap, autisme, eller andre utviklingsforstyrrelser.

  • Vansker med forståelse: Noen barn kan ha problemer med å forstå språk, selv om de kan snakke. Dette kan føre til utfordringer i skolen og i sosiale relasjoner.

  • Problemer med kommunikasjon og sosial interaksjon: Barn som har vansker med å uttrykke følelser eller forstå andres følelser, kan få problemer med å etablere vennskap eller delta i grupper.

3. Emosjonelle og psykologiske utfordringer

Barn og unge går gjennom sterke emosjonelle endringer i løpet av utviklingen, og bekymringer kan oppstå når de har vanskeligheter med å håndtere følelser eller relasjoner:

  • Manglende emosjonell regulering: Hvis et barn ikke klarer å regulere følelsene sine (for eksempel blir lett sint, trist eller frustrert), kan det påvirke deres atferd og forhold til andre.

  • Lav selvfølelse eller usikkerhet: En bekymring kan være at barnet utvikler lav selvfølelse, kanskje på grunn av mobbing, feilaktige forventninger eller mangel på støtte hjemme.

  • Angst og depresjon: Det kan være bekymringer knyttet til barn og unge som viser tegn på psykiske helseproblemer, som angst, depresjon eller stress, som kan hemme utviklingen deres på flere områder.

  • Utagerende atferd: Barn som viser atferdsproblemer som sinne, aggresjon eller isolasjon, kan ha vansker med å håndtere konflikter og utvikle sunne sosiale ferdigheter.

4. Kognitiv utvikling og læring

Barn og unge utvikler kognitive ferdigheter, som evnen til å lære, løse problemer og tenke kritisk. Bekymringer rundt kognitiv utvikling kan inkludere:

  • Læringsvansker: Hvis et barn har vanskeligheter med å lære eller forstå skolearbeid, kan det være et tegn på spesifikke læringsvansker, som dysleksi eller dyskalkuli. Bekymringer kan også handle om barns vanskeligheter med konsentrasjon og oppmerksomhet (som ved ADHD).

  • Forsinket skoleprestasjon: Et barn som sliter med å følge med på skolen eller ikke klarer å mestre pensum, kan ha utviklingsmessige utfordringer som trenger støtte og tilpasning.

  • Manglende interesse for læring: Hvis et barn viser liten interesse for å lære eller utforske, kan dette være et tegn på indre motivasjonsproblemer eller mangel på intellektuell stimulering.

5. Sosial utvikling og relasjoner

Sosial utvikling handler om å forstå og håndtere relasjoner med andre mennesker. Bekymringer rundt sosial utvikling kan inkludere:

  • Vansker med å etablere vennskap: Barn som har problemer med å knytte vennskap, kan føle seg isolert og ensomme. Dette kan være et resultat av sosial angst, dårlig sosial kompetanse, eller problemer med å forstå og tolke sosiale signaler.

  • Mobbing og sosial ekskludering: Barn som er utsatt for mobbing, kan utvikle store psykologiske problemer, som angst og depresjon, som kan hindre dem i å utvikle sunne relasjoner.

  • Autisme og relasjonsutfordringer: Barn med autisme kan ha spesifikke utfordringer knyttet til sosial interaksjon og kommunikasjon, og dette kan påvirke deres relasjoner med andre barn og voksne.

6. Atferd og tilpasning til skolen og samfunnet

En bekymring kan være at barn eller unge har problemer med å tilpasse seg både i skolesammenheng og i samfunnet generelt. Dette kan for eksempel innebære:

  • Trøbbel med å følge regler og rutiner: Barn som har vanskeligheter med å tilpasse seg skolens strukturerte miljø, som å følge regler og utføre oppgaver, kan ha problemer med utviklingen på skolen og hjemme.

  • Vansker med å tilpasse seg forandringer: Hvis et barn har problemer med å håndtere endringer, enten det er skolebytte, familiekonflikter eller overgang fra barnehage til skole, kan dette hemme deres utvikling på flere områder.

7. Familie- og miljøpåvirkninger

En bekymring kan også være at barn og unge ikke har et stabilt eller støttende miljø hjemme. Dårlige hjemmeforhold kan hindre et barns utvikling på flere måter, for eksempel:

  • Omsorgssvikt eller misbruk: Barn som opplever fysisk, psykisk eller seksuelt misbruk, eller som lider av omsorgssvikt, kan få alvorlige problemer i sin emosjonelle og kognitive utvikling.

  • Ustabile familieforhold: Hvis foreldrene for eksempel er i konstant konflikt eller har problemer med rusmisbruk, kan det føre til at barnet mangler den tryggheten og stabiliteten de trenger for å utvikle seg normalt.

8. Overbeskyttelse eller mangel på struktur

En annen bekymring kan være at barnet enten får for lite eller for mye struktur og veiledning i livet:

  • Overbeskyttelse: Barn som blir overbeskyttet, kan få vanskeligere for å utvikle selvstendighet, beslutningstaking og mestrings ferdigheter.

  • Mangel på struktur: På den andre siden kan mangel på struktur eller klare regler hjemme føre til at barnet sliter med å forstå konsekvenser, ansvar og egen atferd.

Sammen med lokalt politi har kommunen utarbeidet en veileder som gir kunnskap om hvordan en kan forebygge, oppdage, møte og følge opp voldelig ekstremisme. Den er særlig tiltenkt ansatte i offentlige tjenester, private og offentlige arbeidsgivere, samt ledere i frivillige lag og organisasjoner. Men, den er også relevant for innbyggerne ellers.

Målet med veilederen er at den skal fungere som et oppslagsverk der en kan finne informasjon om begreper, handlingsplaner, litteratur, kontaktpersoner og lenker til relevante nettsteder.

Du kan lese veilederen her    (OBS: Rett lenke til eventuell lokal veileder)

En bekymring rundt kriminalitet og barn/unge kan omfatte flere aspekter knyttet til både barnets egne handlinger og deres eksponering for kriminalitet i miljøet rundt dem. Kriminalitet i denne sammenhengen kan referere til alt fra mindre lovbrudd til mer alvorlig kriminalitet, og bekymringene kan være både for barnets egen utvikling og deres påvirkning fra omverdenen. Her er noen typiske bekymringer som kan oppstå:

1. Barnets egen deltakelse i kriminalitet

En bekymring kan være at barnet eller ungdommen selv er involvert i kriminell atferd. Dette kan inkludere:

  • Småkriminalitet: Dette kan være handlinger som tyveri, hærverk, misbruk av alkohol eller narkotika, eller annen lavgradig kriminalitet. Selv om disse handlingene kanskje ikke er alvorlige, kan de indikere underliggende problemer som trenger oppmerksomhet.

  • Voldsbruk: Hvis en ungdom er involvert i voldelige handlinger, enten mot andre ungdommer eller voksne, kan det være en stor bekymring. Dette kan være et tegn på emosjonelle eller atferdsmessige utfordringer.

  • Narkotikamisbruk og rusrelaterte lovbrudd: Unge mennesker kan komme i konflikt med loven på grunn av rusmisbruk, som igjen kan lede til arrestasjoner for besittelse eller annen relaterte lovbrudd.

  • Organisert kriminalitet eller gjengtilknytning: I mer alvorlige tilfeller kan ungdommer bli involvert i organisert kriminalitet eller gjengrelaterte aktiviteter, som kan føre til langvarige konsekvenser for deres liv.

2. Barnets eksponering for kriminalitet i hjemmet eller nærmiljøet

En annen bekymring kan være at barnet eller ungdommen er eksponert for kriminalitet i sitt hjem eller sitt nabolag, noe som kan påvirke deres utvikling og livsvalg:

  • Hjemmeforhold med vold eller kriminalitet: Barn som vokser opp i hjem hvor vold, rusmisbruk eller kriminalitet er til stede, kan utvikle alvorlige emosjonelle og sosiale problemer. De kan være vitne til vold i nære relasjoner, noe som kan påvirke deres evne til å danne sunne relasjoner senere i livet.

  • Sosialt belastede miljøer: Å bo i områder med høy kriminalitet kan også øke risikoen for at barn og unge blir utsatt for kriminalitet eller blir involvert i kriminelle aktiviteter selv. Dette kan være relatert til sosial isolasjon, lav sosioøkonomisk status, eller mangel på trygghet og ressurser.

3. Mangel på passende rollemodeller og veiledning

En bekymring kan være at barnet eller ungdommen mangler positive rollemodeller eller tilstrekkelig veiledning som kan bidra til å forhindre at de utvikler kriminell atferd:

  • Fravær av foreldre eller foresatte: Hvis barnet vokser opp uten stabile eller ansvarlige voksne i livet sitt, kan det være vanskeligere for dem å lære sunne verdier og å forstå konsekvensene av sine handlinger.

  • Dårlige forbilder i nærmiljøet: Hvis ungdommen blir påvirket av personer i nabolaget, på skolen, eller blant venner som utfører kriminelle handlinger, kan dette føre til at de tar etter dårlig atferd.

4. Manglende ferdigheter til å håndtere stress og utfordringer

En bekymring kan være at barnet eller ungdommen mangler de nødvendige ferdighetene for å håndtere stress, frustrasjon eller konflikter på en sunn måte, og derfor tyr til kriminelle handlinger som en mestringsstrategi:

  • Dårlig impulskontroll: Hvis barnet har problemer med å kontrollere sine impulser eller reaksjoner, kan det føre til aggressive handlinger, tyveri eller andre kriminelle handlinger.

  • Vansker med å håndtere mobbing: Noen ungdommer som har blitt mobbet, kan bli mer utsatt for å utføre hevnaktiviteter eller kriminalitet som en form for respons på sine egne frustrasjoner.

  • Mangel på problemhåndtering: Uten tilstrekkelig støtte i å håndtere sine problemer på en konstruktiv måte, kan ungdommer velge destruktive alternativer som kriminalitet for å få oppmerksomhet, penger eller makt.

5. Risikofaktorer som øker sjansen for kriminell atferd

Det finnes flere faktorer som kan øke risikoen for at barn og unge blir involvert i kriminalitet. Disse kan inkludere:

  • Sosioøkonomisk status: Unge som vokser opp i fattigdom eller i familiehusholdninger med økonomiske vanskeligheter, kan ha høyere risiko for å begå lovbrudd, spesielt i områder der kriminalitet er mer utbredt.

  • Fravær av utdanning og jobbmuligheter: Hvis barn eller unge ikke får tilstrekkelig støtte i utdanningssystemet, eller ikke har tilgang til jobbmuligheter, kan de bli mer utsatt for å ta del i kriminelle aktiviteter som en måte å få penger eller status.

  • Rusmisbruk i ungdomstiden: Unge som eksperimenterer med rusmidler kan utvikle avhengighet, noe som kan føre til lovbrudd for å finansiere misbruket eller som et resultat av ruspåvirkning.

  • Tidlig seksuell aktivitet eller voldelig atferd: Barn og unge som er tidlig ute med å være involvert i vold eller seksuell aktivitet kan også ha høyere risiko for å utvikle kriminell atferd senere.

6. Mangel på skolegang og utdanning

En annen bekymring kan være at barnet eller ungdommen ikke er motivert for å fullføre skolegangen eller utvikle ferdigheter som kan gi dem en bedre fremtid. Dette kan føre til at de tyr til kriminelle handlinger:

  • Skolefrafall: Ungdommer som dropper ut av skolen kan finne det vanskeligere å få jobb og kan dermed bli mer utsatt for å bli involvert i kriminell virksomhet som en måte å tjene penger på.

  • Mangel på skoleengasjement: Hvis en ungdom er desillusjonert med skolesystemet eller føler at de ikke har noen fremtid i utdanning, kan de bli mer tilbøyelige til å delta i kriminell atferd.

7. Manglende støtte fra myndigheter eller samfunnet

En bekymring kan også være at ungdommer ikke får nok hjelp fra samfunnet eller myndighetene for å komme seg ut av en kriminell livsstil:

  • Utilstrekkelig rehabilitering: Hvis ungdommer som har vært involvert i kriminalitet, ikke får riktig støtte for å endre atferd, som gjennom terapi, opplæring eller mentorordninger, kan de ha høy risiko for å falle tilbake i kriminelle aktiviteter.

  • Manglende ressurser i samfunnet: I områder med høy kriminalitet og fattigdom kan mangel på ungdomsaktiviteter og positive tilbud føre til at ungdommene finner aktiviteter som er skadelige eller ulovlige.

8. Vanskelige livssituasjoner som fører til kriminell atferd

En bekymring kan også være at ungdommer som lever under ekstremt stressende forhold, som vold i hjemmet, psykisk helseproblemer eller skilsmisse, kan bli mer utsatt for å utvikle kriminell atferd som et resultat av at de føler at de ikke har noen annen vei ut.