-

Om BTI

BTI – Bedre Tverrfaglig Innsats
BTI-modellen er en samhandlingsmodell for tidlig og koordinert innsats overfor gravide, barn, unge og familier det er bekymring for. Målet er å sikre tidlig hjelp, samordnede tjenester og tett foreldresamarbeid.

Tidlig innsats
Handler om å oppdage og følge opp utfordringer tidlig – enten i alder eller utvikling. Helsestasjon, barnehage, skole og hjem spiller nøkkelroller i å identifisere og håndtere vansker. Tiltak skal styrke beskyttende faktorer og redusere risiko.

Samordnede tjenester
BTI gir struktur for samarbeid mellom tjenester som helsestasjon, skole, PPT og barnevern. Modellen sikrer kontinuitet, tydelige roller og effektiv oppfølging uten avbrudd.

Foreldreinvolvering
Foreldre skal involveres tidlig og være aktive deltakere i hele hjelpeprosessen. De kan også selv ta initiativ ved bekymring. Involvering skjer både av hensyn til foreldrenes ansvar og fordi hjemmet er en viktig forebyggingsarena. En elektronisk stafettlogg brukes som samarbeidsverktøy.

§ 12-saker (skolemiljø)
Ved problemer med fysisk eller psykisk skolemiljø har skolen ansvaret for tiltak og plan, i tråd med opplæringsloven. Hjelpetjenestene kan bistå, men ikke overta skolens ansvar.

BTI består av en grunnmodell med tilhørende handlingsveileder, verktøy og kompetansen til de ansatte.

Grunnmodellen i BTI beskriver hvordan samhandlingen kan legges til rette på fire forskjellige nivåer, avhengig av omfanget på vanskene som skal løses og tallet på aktører som skal involveres: Nivå 0: Her avklarer vi om det er grunnlag for bekymringen

Nivå 1: Beskriver tiltak innenfor hver enkelt tjeneste

Nivå 2: Beskriver et enkelt tverrfaglig samarbeid, helst mellom to tjenester

Nivå 3: Beskriver et mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester Nivåene og tjenestene i grunnmodellen blir bundne sammen gjennom en samarbeidsstruktur som er basert på at en aktør, stafettholderen, har ansvar for å koordinere den tverrfaglige samhandlingen og dokumentere arbeidet i en elektronisk stafettlogg.

Handlingsveilederen (BTI-veilederen) er selve oppskriften på hvordan vi skal gå fram i konkrete tilfeller der vi er bekymret for barn/ungdommer/familier. Veilederen beskriver strukturene og prosessene vi skal benytte oss av i arbeidet med barn og unge, både innenfor hver enkelt tjeneste og mellom tjenestene.

Verktøyene er de konkrete hjelpemidlene vi kan og bør benytte i det daglige arbeidet med BTI-saker. Verktøyene inkluderer spesifikke metoder eller rutiner som støtter handlingene i BTI-prosessen, helt fra fasen der vi oppdager og vurderer en bekymring og videre gjennom fasene med å avgjøre, iverksette og evaluere hjelpetiltak. Vi snakker her om alt fra konkrete tips og råd til hvordan vi samtaler med barn og unge til mal for hvordan vi kaller inn og gjennomfører møter.

Kompetansen En forutsetning for at vi kan bruke BTI-modellen, er at medarbeiderne i kommunen har kompetanse. Vi snakker da om to typer kompetanse: Kompetanse til å forstå og bruke samarbeidsstrukturene i BTI-modellen. Kompetanse til å utføre oppgavene som ligger innenfor de ulike prosessene i modellen. Dette innebærer at vi må ha evner til å oppdage barn/unge/familier som gir oss en bekymring, til å samtale med barn/unge og foresatte, og vi må være i stand til å gjøre oss nytte av hjelpetiltak og andre hjelpetjenester der dette er nødvendig.